Träningsprogram Fotboll

Vi har skapat ett styrketräningsprogram med övningar speciellt lämpade för fotbollsspelare. Genom att stärka stabiliseringsmuskulaturen och förbättra muskelsamspelet kommer koordinationen och träffsäkerheten förbättras och man kommer att kunna frigöra mer kraft så att skottstyrkan ökar.


Klicka här för att läsa om hur slingträning ger goda resultat för fotbollsspelare
Soccer players training with Redcord
Soccer players training with Redcord

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Ryggliggande säteslyft

Ligg på ryggen med hälarna i slingorna. Benen i slingorna ca 30 cm över golvet. Spänn mag- och ryggmuskulatur, pressa ned hälarna i slingorna och lyft upp sätet så att kroppen blir rak. Progression: Balansdyna under skulderbladen. Lyft med ett ben i slingan. Variation: För benen ut åt sidan.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Sidliggande bäckenlyft – utsidan höft

Sidliggande med nedersta benet i slingan. Rak kropp och undvik att böja i höften. Spänn mag- och ryggmuskulaturen. Pressa nedersta benet ned i slingan, lyft höften så att kroppen kommer är sträckt Lyft översta benet. Progression: Balansdyna under skulderbladen. På underarmen. På rak arm.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Push up Plus

Sänk repen till önskad höjd och gör push up. ”Skjut rygg” efter att du rätat ut armarna. Undvik att stödja armarna mot repen.
Progression: Knän på balansdyna. På tår. Med en arm.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Plankan

Ligg på magen och stöd på underarmarna. Skulderlederna över armbågarna. Spänn magen, pressa ned benen i slingorna och lyft kroppen upp i rak position. Undvik att svanka för mycket i ländryggen. Progression: Lyft med ett ben. På raka armar
Variation: Skjut kroppen fram och tillbaka. För benen ut åt sidorna.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Sidliggande bäckenlyft – insidan lår

Sidliggande med översta benet i slingan. Rak kropp och undvik att böja i höften. Spänn mag- och ryggmuskulaturen. Pressa översta benet ned i slingan, lyft höften så kroppen är sträckt och det nedersta benet följer med. Progression: Balansdyna under skulderbladen. På underarmen. På rak arm.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Ryggliggande Hamstrings Pull

Ligg på ryggen med hälarna i slingan/slingorna. Spänna mag- och ryggmuskulaturen, pressa ned hälarna och lyft upp sätet. Dra långsamt hälarna mot baken utan att kroppen sjunker ned. Sträck långsamt ut igen. Progression: Balansdyna under skulderbladen. En fot. Variation: Cykelrörelser

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Magliggande höftflexion med rotation

 Access Rehab logo

Sveavägen 159 / 113 46 Stockholm / Tel.
08 – 20 10 88 / email redcord@accessrehab.se  / www.accessrehab.se