Träningsprogram Golf

Övningarna är speciellt utvalda för att stärka stabiliseringsmuskulaturen, förbättra kontrollen i golfsvingen och öka slaglängden.


Klicka här för att läsa om hur Redcord kan öka slaglängden hos golfspelare



DSC_0246
DSC_0246

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Push up Plus

Sänk repen till önskad höjd och gör push up. ”Skjut rygg” efter att du rätat ut armarna. Undvik att stödja armarna mot repen. Progression: Knän på balansdyna. På tår. Med en arm.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Pull ups / Ryggliggande uppdrag

Ligg under apparaten med böjda knän. Armarna sträckta rakt upp. Dra upp överkroppen (undergrepp belastar biceps och övergrepp belastar baksidan av skuldrorna). Progression: Lyft med rak kropp. Variation: Lyft bara överkroppen

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Dips

Händerna i slingor/powergrips. Böjda knän. Sträck armarna och lyft sätet från underlaget. Progression: Raka ben

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Ryggliggande säteslyft

Ligg på ryggen med hälarna i slingorna. Benen i slingorna ca 30 cm över golvet. Spänn mag- och ryggmuskulatur, pressa ned hälarna i slingorna och lyft upp sätet så att kroppen blir rak. Progression: Balansdyna under skulderbladen. Lyft med ett ben i slingan. Variation: För benen ut åt sidan.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Sidliggande plankan

Ligg på sidan med benen i slinga ca 30 cm över golvet och stöd på underarmen. Skulderlederna över armbågarna. Spänn magen, pressa ned benen i slingorna och lyft kroppen upp i rak position. Progression: Balansdyna under armbågen. Variation: Ligg på skuldran.

You need Flash Player version 8.0 or later to watch this video.

Magliggande höftflexion

Ligg på magen med benen i slingorna och stöd på underarmarna. Skulderlederna över armbågarna. Spänn mag- och ryggmuskulaturen och lyft kroppen upp i rak position. Dra knäna mot bröstet. Progression: På raka armar. Dra knäna växelvis åt sidorna.

 Access Rehab logo

Sveavägen 159 / 113 46 Stockholm / Tel. 08 – 52 52 42 00 / email redcord@accessrehab.se  / www.accessrehab.se